05 sep In gesprek met Kristof Van Loock, de nieuwe algemeen directeur van scholengroep Stroom
Op 16 augustus nam Kristof Van Loock de fakkel over van Chris Vandecasteele als algemeen directeur van scholengroep Stroom.
Voor sommigen is Kristof een bekend gezicht want hij werkt al lang in onze scholengroep. Maar velen kennen hem nog niet. Daarom gingen we in gesprek met Kristof over zijn visie op onderwijs en leiderschap.
Kristof, je werkt al lang voor onze scholengroep. Vertel eens wat meer over je GO! achtergrond.
Ik ben eigenlijk echt een product van het GO! want ik liep mijn lagere en middelbare school in het GO! in Torhout. Maar ook nadien, sinds de start van mijn carrière, heb ik heel wat ervaring binnen het GO! en scholengroep Stroom zelf. In 2009 ging ik aan de slag in het GO! Vesaliusinstituut als leerkracht informatica. Dat heb ik heel wat jaren gedaan. Daarna werkte ik acht jaar lang als coördinator-directeur in GO! Middenschool Bredene, net als het Vesaliusinstituut een school van scholengroep Stroom. Vorig schooljaar was ik gedurende zeven maanden vervangend coördinerend directeur secundair onderwijs.
Heeft dat laatste een impact gehad op je beslissing om te gaan voor die functie van algemeen directeur?
Ja, zeker. Als coördinerend directeur secundair (= codi) op de centrale diensten en deel van het beleid van de scholengroep heb ik van dichtbij ervaren hoe belangrijk die job is, welke invloed het heeft en hoe uitdagend het is.
Ik neem uiteraard mijn jarenlange ervaring in het secundair onderwijs mee. Maar ik kende ook de basisscholen al goed. In Bredene zaten we in één gebouw met basisschool Europa. En als codi bezocht ik alle basisscholen om de vijfde- en zesdejaars te informeren over het secundair onderwijs. Dus ik voelde wel dat ik voldoende bagage had om me te verdiepen in deze job en die uitdaging aan te gaan.
Over uitdagingen gesproken, wat zijn de grootste uitdagingen waar onze scholengroep de komende jaren voor staat?
Het lerarentekort blijft een issue. Er komen positieve signalen uit de lerarenopleiding, waar de komende jaren vooral meer kleuterleiders en leerkrachten basis zullen afstuderen. Maar als je de cijfers van de pensioenen naast de afgestudeerden legt, dan weten we dat we nog een aantal jaren met een tekort zullen zitten.
We zijn al goed bezig met een aantal projecten. Zo werd vorige week nog Startklaar! gelanceerd, een proefproject van VDAB, provincie West-Vlaanderen en de hogescholen Vives en Howest in samenwerking met Stroom en een aantal andere scholengroepen. Hiermee willen we zij-instromers en herintreders klaarstomen voor een job als leerkracht.
Maar ik wil ook graag meer gaan inzetten op employer branding, de manier waarop we als organisatie naar buiten komen en ons profileren. Want we geven niet alleen kwaliteitsvol onderwijs, we zijn ook een kwaliteitsvolle werkgever.
En ook infrastructuur blijft een belangrijk thema. Er zijn nieuwe scholen bijgekomen, sommige scholen zijn ook ferm gestegen in leerlingenaantallen. Dus we moeten blijven kijken hoe we comfortabel, kwaliteitsvol onderwijs kunnen blijven geven aan onze leerlingen.
Onze scholengroep bestaat uit heel wat scholen, een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB), kinderdagverblijven en een internaat. Maar hier centraal, in de Leon Spilliaertstraat, zijn ook 37 medewerkers elke dag aan het werk ter ondersteuning van de scholen. Heb je hier al concrete veranderingen voor ogen?
Het is niet de bedoeling dat ik hier alles op z’n kop zet. Dit is al een goed draaiend team waar ik alle vertrouwen in heb. Ik wil in het begin vooral goed observeren en luisteren.
Waar ik wel graag snel werk van wil maken is om meer in te zetten op datagestuurde en evidence based besluitvorming. Dat wil zeggen dat we gefundeerde beslissingen nemen op basis van correcte data en informatie. En dat binnen beleidsplannen die ik graag nog meer tot uitvoering zie komen. We willen niet enkel maar bezig zijn met de operationele taken, maar ook met het verder ontrollen van onze visie op de lange termijn.
De maatschappelijke relevantie van wat wij doen is enorm. Het is belangrijk dat we alle stappen die we zetten aftoetsen aan de realiteit en dat binnen een groter plan met een duidelijke richting.
Je komt nu aan het hoofd van een groep met honderden medewerkers in de regio. Wat vind jij belangrijk in een goeie leider?
Goed kunnen luisteren is heel belangrijk. Maar ook kritisch kunnen zijn, en niet enkel voor de ander maar ook voor jezelf. Enkel zo kan je groeien.
Ik vind het, zoals ik eerder al zei, belangrijk om de zaken rationeel te benaderen, met een sterke visie. Weten waar je naartoe wil, en dan ook het beleidsvoerend vermogen hebben om die visie concreet uit te rollen en op een daadkrachtige manier besluiten te nemen.
Je spreekt van een sterke visie. Wat is jouw visie op onderwijs en de taak die een scholengroep hier te spelen heeft?
Het volledige onderwijssysteem staat in functie van de lerende, van kleuters tot studenten. De kennisoverdracht naar en de ontwikkeling van die lerende is dé kerntaak van onderwijs. De verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs waar iedereen binnen het onderwijs het over eens is zijn beschreven in het referentiekader van onderwijskwaliteit. De lerende staat hier altijd centraal.
Onze leerkrachten staan het dichtst bij die lerenden. Hun taak is het overbrengen van kennis, de ontwikkeling van onze leerlingen en studenten stimuleren en hen inspireren en enthousiasmeren voor hun vak.
Rond de leerkrachten heb je de school en de scholengroep die ervoor moeten zorgen dat leerkrachten zo goed mogelijk en met plezier hun werk kunnen doen. Daaraan moeten we alles aftoetsen, ook binnen de scholengroep. Bij elk besluit dat we nemen moeten we de vraag stellen: ‘Helpt dit de school, directie of leerkracht bij hun taak?’.
Op welke manier kan een scholengroep dan, als organisatie die verschillende scholen onder haar vleugels heeft, haar steentje bijdragen?
Een scholengroep neemt een pak taken op zich, zodat scholen en leerkrachten ontlast worden en kunnen focussen op de onderwijskwaliteit. Zo zorgen we voor de opleiding van toekomstige directies, we monitoren de schoolfinanciën, coördineren grote en kleine infrastructuurwerken. We faciliteren IT, ondersteunen bij het aanwerven van personeel en organiseren de warme maaltijden en het busvervoer, enzovoort.
Maar we spelen ook een belangrijke rol tussen de centrale koepel GO! onderwijs van de Vlaamse gemeenschap en de scholen. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat nieuwe wetgeving vlot doorstroomt naar de directies.
Hoe wil je werken aan goed onderwijs binnen de scholengroep?
We hebben echt heel sterke leerkrachten en directies binnen onze scholengroep. Maar ik denk dat we onze expertise en good practices veel meer kunnen delen met elkaar. We gaan per scholengemeenschap (nvdr: de scholengemeenschap basis en de scholengemeenschap secundair) bekijken op welke manier en over welke onderwerpen collega’s meer met elkaar in gesprek kunnen gaan. We doen dit al, maar we kunnen hier zeker nog veel verder in gaan.
Is er iets dat je nog graag meegeeft aan de Stroom-medewerkers?
Ik start mijn taak hier met heel veel vertrouwen in het team op de centrale dienst én de verschillende schoolteams. En ik wens iedereen heel veel succes en plezier dit schooljaar!
Bedankt voor dit gesprek en veel succes met deze nieuwe uitdagende taak!