Deze leerlingen krijgen wel heel bijzondere lessen: “De paarden zijn hier de coach”

In de gemeenschapsschool voor buitengewoon secundair onderwijs Ter Zee worden paarden ingezet om leerlingen weerbaarder te maken. De eerste lessen zijn achter de rug en de resultaten zijn bemoedigend.

“Hippotherapie bestaat al langer en is gekend vanwege de link met de kinesitherapie waarbij paarden worden ingezet om therapeutisch voor lichamelijke verbetering te zorgen”, zegt Tine Nyssen. Zij is leerkracht/coördinator aan de school voor buitengewoon secundair onderwijs Buso Ter Zee, in de Maurits Sabbestraat.
De paardenliefhebster is ervan overtuigd dat de therapie ook voor leerlingen het verschil kan maken. “We werken in de school op maat van elke leerling maar merkten dat de klassieke gesprekstherapieën niet altijd het gewenste effect hebben. Sommige leerlingen moeten effectief dingen doen en voelen om inzicht te krijgen in zichzelf. Het paard is het hulpmiddel om tot die inzichten te komen.”

Kleiner en lomper

“We hebben enkele leerlingen met een probleem van weerbaarheid geselecteerd. Dat gebeurt in een omgeving waar ze ook tot rust kunnen komen. Gedurende twaalf weken gaan we met hen aan de slag. Toch is deze therapie geen paardrijles. De paarden zijn de coach. Zij zorgen ervoor dat de leerlingen ontspannen zijn. Ze maken hen sterker.”
Tijdens de lessen in Uniek in Brugge leren de deelnemers de paarden leiden, maar ook opkomen voor wat ze willen, en hun mening uiten. Ze leren een situatie ombuigen en werken zo aan hun sociale vaardigheden. Volgens Tine werkt de therapie niet met alle paarden. “We werken met koudbloedpaarden die wat kleiner en lomper zijn. Ze schrikken minder snel en laten zich makkelijker leiden.”

“Ik ben de baas”

De resultaten na enkele lessen zijn bemoedigend. De leerlingen, die aanvankelijk wat reserves hadden, zijn helemaal gewonnen voor wat de paardenles heet. “Ik was vroeger al in contact gekomen met paarden”, vertelt Kyana (14). “Het is vooral tof dat we in een klein groepje met de juf kunnen werken.” Jolien (14) was vroeger naar eigen zeggen wat bang van paarden. “Maar tijdens de les valt dat wel mee.”
Ook Kato (13) houdt erg van de lessen. “Ik ben een beetje te braaf en kom niet genoeg voor mijn mening uit. Met het paard ben ik de baas en leid ik het dier.”
“Dit schooljaar zijn er twaalf sessies gepland”, zegt Tine Nyssen nog. “We hopen voor het jaareinde resultaten te zien en het project voort te kunnen zetten.”

Artikel verschenen op de website van Het Nieuwsblad