30 jun Leerlingen schrijven samen met leerkrachten eigen boek over onderwijscrisis: “We hopen dat jongeren in dit debat ook een stem krijgen”
Met Stefan van den Broeck en Kathelijn Vervarcke heeft GO! Athena Oostende twee ervaren auteurs in hun rangen. Een opdracht in de klas groeide uit tot de publicatie van het boek ‘Net niet kinderen’, met als thema de onderwijscrisis. “Een stap in de goede richting om mijn schrijversdroom waar te maken.”
De leerlingen van GO! Athena Oostende mogen zich vanaf nu auteur noemen, want ze werkten samen met Kathelijn Vervarcke – een van hun leerkrachten – aan een eigen boek. “De leerlingen kregen een uitgebreide lessenreeks creatief schrijven”, vertelt Kathelijn. “De opdracht daagde hen echter ook uit om te lezen. Zo moesten ze voldoende kennis over de thema’s ‘faalangst’ en ‘prestatiedruk’ verwerven om de afloop van een roman te kunnen schrijven.”
Kathelijn schreef het eerste deel van de roman om de aanzet vervolgens te laten lezen door haar leerlingen. Wekenlang hielden de leerlingen debatten over het centrale thema van het boek: hoe komt het dat alle studies uitwijzen dat het niveau op school zakt, terwijl er nog nooit zo veel schooluitval door faalangst en prestatiedruk geweest is?
“Het waren de leerlingen die de inhoud leverden en de koers aangaven”, vervolgt Kathelijn. “Ik noteerde hun bevindingen, zocht de rode draad, en voltooide zo het middenstuk van het boek. Het derde luik bestond uiteindelijk uit een schrijfwedstrijd. Zo schreven 120 deelnemende leerlingen hun eigen afloop van het verhaal.”
Het was uiteindelijk een jury van gepubliceerde auteurs die de schrijfsels van de leerlingen wikte en woog, waaruit uiteindelijk zeven inzendingen geselecteerd werden. Een andere leerkracht van de school, Stefan van den Broeck, compileerde de teksten tot het derde deel van het boek. Op die manier kwam de eerste publicatie bij een uitgeverij tot stand. “Er komt ook nog een vervolgtraject: van manuscript tot publicatie”, aldus Kathelijn. “We hopen met deze publicatie dat de jongeren in hun debat, die nu volledig boven hun hoofd gevoerd wordt, ook een stem krijgen.”
Schrijversdroom
De leerlingen zelf zijn best wel fier op hun eerste boek. Elio Dumont (17) schreef het voorwoord. “Ik heb best wel een schrijversdroom”, zegt Elio. “Dan is het zeer leuk en motiverend om aan zo’n project deel te nemen. Ik ben best wel trots dat ik het voorwoord mocht schrijven. Het is een stap in de goede richting om mijn schrijversdroom waar te maken.”
“De leerlingen geloofden niet meteen in zichzelf en waren zelfs een beetje bang. Uit een evaluatie bleek dat ze helemaal niet bang hoefden te zijn. Meer nog: ze ontdekten dat het leuker was dan ze initieel dachten. Ze zijn allemaal heel trots op het eindresultaat. Volgend jaar plannen we een verhaal over verzetsstrijders uit de regio tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daar gaan tweehonderd leerlingen aan deelnemen. Dat is bijna het dubbele in vergelijking met dit jaar. Die leerlingen moeten niet wachten tot ze ontdekt worden. We timmeren samen aan de weg vooruit”, besluit Kathelijn.
Artikel verschenen in Het Nieuwsblad