Iedere onderneming met werknemers is verplicht om een arbeidsreglement op te stellen. Daarin staan de wederzijdse rechten en plichten van zowel de werkgever als de werknemer.
De arbeidsreglementen worden opgesteld na onderhandeling met de erkende vakbondsorganisaties. De arbeidsreglementen worden ook neergelegd bij: Externe directie Toezicht op de Sociale Wetten te Brugge.
Het arbeidsreglement is bindend voor de werknemer en de werkgever en dient ter bescherming van beide partijen.
Basisonderwijs (statutair personeel)
Buitengewoon basisonderwijs (statutair personeel)
Secundair onderwijs (statutair personeel)
Buitengewoon secundair onderwijs (statutair personeel)
Internaten (statutair personeel)
Personeel scholengroep (statutair personeel)
Bedienden (contractueel personeel)
MVD personeel (contractueel personeel)
CLB (statutair personeel)
Bron : Welzijn op het werk – Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid …
De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun … waarvan uitgegaan werd in het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), … FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. …
Arbeidsduur en rusttijden
Voorstelling
De bepalingen in verband met de arbeidsduur en de rusttijden zijn oorspronkelijk ingevoerd vanuit een optiek van bescherming van de werknemer tegen eventuele misbruiken van de werkgever. Daarnaast diende de wetgeving echter ook rekening te houden met de economische en technische realiteit van de onderneming. Er moest gezocht worden naar een evenwicht tussen het respect voor de individuele rechten van de werknemers en de mogelijkheid het concurrentievermogen van de ondernemingen te verhogen door een doeltreffender organisatie van de arbeid, en het bevorderen van de werkgelegenheid.
Normale grenzen van de arbeidsduur
Beginsel
Onder arbeidsduur wordt verstaan: de tijd gedurende dewelke het personeel ter beschikking is van de werkgever.
De arbeidsduur mag niet meer belopen dan acht uren per dag of veertig uren per week, of niet meer dan de lagere grenzen bepaald in het kader van de collectieve arbeidsduurvermindering.
Afwijkingen waarvoor geen voorafgaande toelating vereist is.
Hieronder vallen bijvoorbeeld de volgende afwijkingen:
Afwijkingen waarvoor een voorafgaande toelating vereist is
Inhaalrust
Overuren – overloon
Flexibele uurregelingen en variabele uurregelingen
Pauzes en arbeidsonderbrekingen
Het samengaan van deze onderbreking met de wekelijkse rustdag
Afwijkingen
Vermindering van de arbeidsduur
De maximale grenzen van de arbeidsduur, zoals deze door de wetgeving worden bepaald, mogen ingekort worden door een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst. Deze verkorting van de arbeidsduur mag geen enkele loonsvermindering tot gevolg hebben.
Nieuwe arbeidsregelingen
Meer informatie
U vindt meer informatie bij arbeidsduur en rusttijden onder het thema Arbeidsreglementering.
Veranderingen op komst
De nieuwe maatregelen met betrekking tot de zondagsrust in de kustwinkels werden goedgekeurd door de Ministerraad. Deze maatregelen laten een terugkeer toe naar de situatie die gold tot mei 2007. Deze maatregelen zijn van toepassing voor de badplaatsen en toeristische centra. Deze maatregelen zijn de volgende:
Dit voorstel tot koninklijk besluit ligt momenteel voor op het bureau van de Nationale Arbeidsraad. Opgelet: deze wijzigingen worden enkel van kracht na de publicatie van het koninklijk besluit in het Staatsblad.
Bijkomende inlichtingen
Er bestaan verschillende personeelsbewegingen en tijdstippen:
Vaste benoeming – Uitbreiding vaste benoeming:
Dit zijn de meest voorkomende bewegingen. Na een aanstelling als TADD’er kan je in aanmerking komen voor een vaste benoeming of een uitbreiding vaste benoeming mits het voldoen aan alle decretale voorwaarden.
Nieuwe affectatie: een nieuwe aanwijzing in een vacante betrekking in het ambt waarin het personeelslid vast benoemd is binnen dezelfde scholengroep.
Mutatie: een nieuwe aanwijzing in een vacante betrekking in het ambt waarin het personeelslid vast benoemd is in een andere scholengroep.
Dit omvat alle personeelsbewegingen: vaste benoeming – uitbreiding vaste benoeming – nieuwe affectatie en mutatie.
De timing van de gewone procedure is als volgt:
Oproep personeelsbeweging 2023
Korte uitleg samenstelling kandidatuur
Overzicht vacantverklaringen 2023
P-profielen bij de vacantverklaringen
Formulier kandidaatstelling
Formulier overzicht loopbaan
Volmachtformulier
Dit artikel wordt gebruikt voor een nieuwe affectatie of mutatie.
Iedere scholengroep stelt hiervoor enkele voorwaarden op en dit in overleg met de erkende vakbondsorganisaties.
De timing voor artikel 31 is als volgt:
Artikel 40ter
Dit omvat een vaste benoeming of uitbreiding vaste benoeming en is beperkt tot een kleine groep personeelsleden.
Personeelsbeweging is steeds op 1 januari, maar een vacantverklaring is niet verplicht. Er kan evenwel enkel een (uitbreiding) vaste benoeming worden uitgesproken als er vacante uren zijn die in aanmerking komen voor benoeming.
De timing voor artikel 40ter is als volgt:
Uitleg artikel 40ter
Formulier artikel 40ter
Formulier Loopbaanoverzicht
Volmachtformulier
Wil je in aanmerking komen voor een tijdelijke aanstelling (TA) in een statutair wervingsambt, dan moet je je vóór 15 juni 2023 elektronisch kandidaat stellen. Dit doe je via
https://ekt.g-o.be/LoginKandidaten.aspx of via de website van het GO! Jobsite.
Heb je gedurende tenminste 1 schooljaar diensten gepresteerd en voldoe je aan de voorwaarden om een beroep te doen op het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD), dan moet je gebruik maken van het standaardformulier om je voorrangsrecht aan te vragen. De aanvraag moet vóór 15 juni 2023 aangetekend verstuurd worden naar de Raad van Bestuur.
Alle info betreffende de TA en de TADD vind je in de oproep (zie onderstaande link).
Aandachtspunten
Oproep kandidaten tijdelijke aanstelling
Formulier TADD
De Sociale Dienst van het GO! is er voor alle personeelsleden (actief of gepensioneerd) en hun partner en personen ten laste. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je wel minstens 6 maanden bij het GO! werken, gepensioneerden moeten minstens 6 maanden voorafgaand aan de pensionering in het GO! gewerkt hebben.
Er bestaan verschillende tussenkomsten:
1) Tussenkomst ongeacht het inkomen:
2) Tussenkomst in verhouding tot het inkomen:
3) Premies
Alle nuttige info over wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je het moet aanvragen, kan je terug vinden in de infobrochure.
Je kan hiervoor ook terecht bij de Sociale Dienst zelf.