Binnen een steeds veranderend onderwijslandschap wil scholengroep Stroom, volgens de visie van het GO!, kwaliteitsvol onderwijs aanbieden. Hierbij willen wij als onderwijsverstrekker beschikken over competent personeel waarbij het streven naar arbeidssatisfactie een drijfveer is. Met behulp van kwalitatieve begeleiding van startende personeelsleden wordt de structurele basis gevormd binnen dit luik van het personeelsbeleid.
De leerkracht is een fundamentele schakel binnen het volledige onderwijsproces voor elke lerende. Bij de instap in een nieuwe functie binnen de scholengroep is ons doel om elke starter de nodige gepersonaliseerde startbegeleiding te geven. De scholengroep opteert, vertrekkend vanuit de decretale voorziening voor aanvangsbegeleiding, om de beschikbare middelen te investeren in een centrale dienst die samengesteld is uit een team specifiek opgeleid personeel dat op haar beurt over professionele coaching expertise beschikt.
Het team schenkt binnen haar begeleiding aandacht aan een breed spectrum van aspecten die een kwaliteitsvolle opstart van het nieuwe personeelslid bewerkstelligen. Onder meer het zich eigen maken een geschikte zelfreflectiemethode, het kunnen bepalen van een optimale verdeling van de werkdruk en gericht kiezen voor professionalisering staan centraal binnen het begeleidingspad. De realisatie van het traject berust op een onvoorwaardelijk vertrouwen tussen starter en begeleider en gebeurt door middel van coaching
De begeleiding door het team richt zich tot het volledig onderwijsaanbod van kleuter-, basis- tot secundair onderwijs, dit zowel van gewoon als buitengewoon onderwijs. De coachende begeleiding expliciteert dus een transparante samenwerking tussen begeleider en starter waarbij er tevens functionele kennisgeving van het traject door de begeleider naar de leidinggevend van de instelling/evaluator toe is. Hierbij wordt de autonome en onafhankelijke werking van de aanvangsbegeleiding bewaakt.
De centrale dienst aanvangsbegeleiding staat in voor het opstellen, vormgeven en invullen van de begeleidingstrajecten en overlegt hierbij met de verschillende betrokken organen binnen de scholengroep.
Het team aanvangsbegeleiding gaat ervan uit dat elke starter als gemotiveerde en geëngageerde leerkracht/personeelslid zijn opdracht binnen onze scholengroep aanvat. Bijgevolg zien wij de beginnende leerkracht niet alleen als actor, maar evenzeer als netwerker en troef.
Vertrekkende vanuit deze aannames willen wij, team aanvangsbegeleiding:
- de professionele aspecten van het lesgeven (beoordelen leerprestaties, communicatie met ouders, omgaan met diversiteit, motiveren van leerlingen, klasmanagement, enz.) ondersteunen.
- de emotionele aspecten van het lesgeven (stress, zelfvertrouwen, emoties, enz.) coachen.
- de sociale aspecten van het lesgeven (het opsnuiven van de schoolcultuur, het deel worden van het team, enz.) begeleiden.
De hoofddoelen van deze werking zijn:
- zorgen dat starters aan boord blijven. Dit willen we bereiken door duurzaam te investeren in een warme werkomgeving, waar ruimte is voor open dialoog en aandacht voor het welzijn.
- zorgen dat de starter kan genieten van een professionele begeleiding op maat om leerexpert te worden en te blijven, want slechts de leraar die zijn competenties verdiept en up-to-date houdt, is ten volle leraar.
Leerkrachten worden doorheen hun carrière efficiënter, maar leraren die goed starten, professionaliseren sneller en maken hun school(team) sneller sterker. Ten gevolge daarvan kunnen onze leerlingen, maar desgelijks onze leerkrachten maximale leerwinst boeken.